Workshop 2018

Veelstemmige koormuziek uit de Renaissance
Voor koorzangers en instrumentalisten, dirigent Frans Scheffers

Op 10 maart 2018 vond voor de 11e keer de workshop ‘
Veelstemmige koormuziek uit de Renaissance‘ plaats in de mooie sfeervolle Geertekerk in Utrecht.

Antonio Lotti

We werkten deze dag met dirigent Frans Scheffers aan twee op het eerste gehoor verwante stukken: het prachtige 8-stemmige Crucifixus van de Antonio Lotti en het 16-stemmige Crucifixus van Antonio Caldara, beiden Venetiaanse componisten. De twee  stukken zijn voor koor en continuo.

Antonio Caldara

Deze werken hanteren dezelfde tekst, kennen een ‘chromatische expressiviteit‘ en lijken op die manier verwant. Kenden de beide Antonio’s elkaar en elkaars werk misschien? Ze leefden allebei tussen ongeveer 1670 en 1740 in Venetie.

Aan het eind van een dag repeteren voerden we beide stukken uit voor een belangstellend publiek. Een mooie muzikale ervaring rijker keerden we daarna huiswaarts.

Van deze workshop zijn hier foto’s te bekijken