Workshop 2022

Veelstemmige koormuziek uit de Renaissance’
Voor koorzangers, dirigent Frans Scheffers

Op zaterdag 26 maart 2022 organiseerden we voor de 14e keer onze voorjaarsworkshop
Veelstemmige koormuziek uit de  Renaissance’ onder leiding van Frans Scheffers, in de Geertekerk in Utrecht. De workshop is bedoeld voor ervaren koorzangers. We streven naar twee tot vier stemmen per partij.

Deze keer twee werken uit de Salmi a quattro chori’ (1612) van Lodovico Viadana. Twee vesperpsalmen, 4-korig en 17-stemmig.

Voor vesperdiensten componeerde Viadana acht 4-korige psalmen én een Magnificat. Ze zijn bedoeld voor koorzangers met continuo-begeleiding en mogelijke toevoeging van instrumenten, afhankelijk van de praktische omstandigheden.

Wij voerden deze stukken uit met uitsluitend zangers, vooral omdat het vrijwel onmogelijk was precies de juiste instrumentale bezetting voor één dag bij elkaar te krijgen.
We zongen deze dag de aanhef ‘Deus in adjutorium..’ en psalm 121 ‘Laetatus sum’.  De partituren vindt u hier:

Deus in adjutorium
Laetatus sum