Workshop 2020

Veelstemmige koormuziek uit de Renaissance’
Workshop voor koorzangers en instrumentalisten, dirigent Frans Scheffers

Op 15 februari stonden een aantal van de ‘Intermezzi’ uit de Pellegrina op het programma van onze jaarlijkse workshop ‘Veelstemmige koormuziek uit de Renaissance‘, de 12e deze keer.

Uit La Pellegrina: Malvezzi / Marenzio / Cavalieri

In 1589 trad Ferdinando dei Medici in het huwelijk met Christine de Lorraine. Dat moest natuurlijk gevierd worden en de Medici, niet de minsten in Firenze (Florence), pakten flink uit met feesten, banketten, kermis, toneel en muziek.

La Pellegrina is de naam van een destijds populaire komedie. Bij de opvoering werd tussen de bedrijven door muziek gemaakt, waarvoor bekende componisten naar Florence waren gehaald.

De workshop bevatte de volgende werken:

• Het 3-korige/18-stemmige ‘O figlie di Piero’ van Marenzio
  • Het 7-korige/30-stemmige ‘O fortunato giorno’ van Malvezzi
  • De laatste maten van het slotstuk, het 5-stm ‘O che nuovo miracolo’ van Cavalieri.

Na een dag repeteren in een goede sfeer konden we aan het eind van de dag aan het belangstellende publiek het resultaat laten horen. Na gezellig even napraten met daarbij een hapje en een drankje keerde iedereen weer huiswaarts, waarschijnlijk met de muziek nog naklinkend in ons hoofd. Het was weer een geslaagde dag.

Hier vind u de geluidsopname.
Hier vind u de foto’s van deze dag

Partituren:
Marenzio: O figlie di Piero